Wie betaalt jouw rekeningen?

Wie betaalt jouw rekeningen?

Toen ik begon met het geven van trainingen in onderhandelen was de vraag aan het begin altijd ‘leer mij beter onderhandelen voor mijn klanten’. En altijd kwam het onderwerp op onderhandelen met collega’s of nog preciezer met bazen.

Ergernissen tussen collega’s, onduidelijke taakverdelingen of promotietrajecten leidden tot intensieve gesprekken: ‘Hoe pak ik dit aan, hoe onderhandel ik me hier doorheen?’

Je bent nu tien jaar verder, maar nog steeds gaan onderhandelingen vaker over interne dan over externe zaken.

Jij wilt liever je tijd aan je klanten besteden, immers zij zijn het bestaansrecht van de organisatie, maar toch ben je veel tijd kwijt aan interne communicatie zoals dat zo mooi heet, of interne besprekingen. Dat vertel je mij met een zucht.

Laten we iets afspreken. Als die interne besprekingen betekenisvol zijn voor een bestaande klant dan is het een zinvolle bespreking. Als dat niet zo, zorg dan dat het niet meer dan 25% van je tijd neemt zodat de andere 75% naar je cliënten gaat. Je cliënten hebben je nodig!

Wie is je klant? Weet je dat die vraag in alle teams die ik begeleid altijd een onderwerp van discussie is. Er zijn altijd mensen die daar anders over denken, wat natuurlijk niet bijdraagt aan een helder gesprek. De basis is al niet eens hetzelfde.

Of mensen doen er vaag over en hebben dus geen heldere focus, ze zwalken vaak omdat ze hun baas als hun cliënt zien. Voor jou als teamleider is het allerbelangrijkste dat je zorgt dat voor iedereen in je team duidelijk is wie de klant is, en dat jij dat dus niet bent.

Wie die klant is? Dat is degene die de organisatie bestaansrecht geeft en dat is bijna altijd degene die (uiteindelijk) betaalt.

Dus voor een arts is het de patiënt, voor een advocaat, bankier, ingenieur, en een verzekeraar de cliënt, voor een ambtenaar de burger en voor een diplomaat diezelfde burger, voor een ngo is het diegene of datgene waarvoor de ngo is opgericht.

Dus mensen uit je team moeten kwaliteit leveren voor je klant en kunnen jou daarbij inzetten om het nog beter te maken. Last minute – de grootste frustratie van leidinggevenden – maakt het niet beter, ze moeten rekening houden met jou om kwaliteit voor de klant te kunnen leveren. En ze moeten zich in de klant verplaatsen.

Zie de organisatie als een klavertje vier. De interne processen zijn een blaadje en de klant processen zijn een blaadje, de interne processen zijn afgestemd op de klant processen en dienen ter versterking daarvan. Dit zijn de horizontale blaadjes.

Van de verticale blaadjes is de bovenste voor een inspirerende duidelijke visie en de ander voor het resultaat, ook deze zijn op elkaar afgestemd.

De vier blaadjes zijn alle vier ongeveer even groot. Is dat zo in jouw bedrijf? en in jouw team?

Leiderschap is geen rocket science, het is ook heel veel helder verstand met een goede structuur, zoals het klaverblad, om er over te kunnen nadenken en dat wat je bedacht hebt in de praktijk te brengen.

Die structuur geef ik je en nog veel meer in de gratis online workshop ‘Vier manieren om aan je carrière te werken, want dit is niet het moment om af te wachten’.

Doe je mee?

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap, zodat jij even een moment van reflectie hebt om uit te zoomen uit de waan van die dag en stil te staan bij waar het echt om gaat en de grote lijn.