Vijf tips hoe je je slaap kunt verbeteren om steengoed te blijven op je werk, in het belang van jezelf en de mensen om je heen.

Ben je druk en hou je veel ballen in de lucht? Heb je veel werk, kijken mensen naar je en heb je veel mensen om gerust te stellen en betrokken te houden? Ben jij een betrokken mens en wil je het graag goed doen en heb je geen tijd voor sport of ontspanning? Lukt slapen niet meer? 

Dan ben je niet alleen.  Veel veertigers en vijftigers die de top hebben bereikt en zouden moeten gaan genieten van het moment dat ze eindverantwoordelijk zijn lopen hier tegen aan. Niets om je voor te schamen en zeker geen zwakte. Het is je niet te veel, twijfel niet aan jezelf en sta anderen ook niet toe dat er van te maken. Je rent gewoon alweer een tijdje mee in de ratrace van organisaties en van het moeten en daardoor ben je het natuurlijke ritme van je lijf uit het oog verloren. Want je lijf en je slaap zijn natuurlijke processen.

Je hebt waarschijnlijk al van alles geprobeerd, maar als het niet werkt stop je er weer mee. Het bedritueel, de computer op tijd uit, je telefoon niet naast je bed, een kop thee voor het slapen gaan en toch lukt het niet. Het hoofd blijft doorgaan en je komt niet in slaap, of  als je je eerste REM slaap hebt gehad wordt je midden in de nacht wakker en kun je de slaap niet meer vatten.

Als je vanuit je eigen broncode een bijdrage levert aan je omgeving, doet waar je steengoed in bent, dan hoort goed slapen en zorgen voor je lijf daarbij. En het aloude adagium ‘goed eten en op tijd naar bed’ zijn dan iets te simpel.

Dit zijn vijf tips hoe je je slaap kunt optimaliseren, zodat jij je talent ten volle benut in het belang van jezelf en de mensen om je heen.

  1. Accepteer dat je lijf behoefte heeft aan ritme, een ritme, en dat er een samenhang is tussen slaap en stofwisseling. Dus als jij zorgt dat je lijf een bepaald ritme kan aanhouden, en ritme waarin je eten en slaap op elkaar afstemt, dan gaat je lijf zich daar op instellen. Door ontbijt wordt je lijf wakker, twee uur na een diner wil je lijf slapen, daarna wordt het juist weer wakker. Het gaat erom je eigen ritme te ontdekken, waarbij je zelf voelt en weet wat voor jou goed werkt. Moet je op afwijkende tijden eten omdat je reist of verplichtingen hebt, eet dan op jouw tijd in jouw ritme iets -een mueslireep of iets anders gezonds- en op het andere tijdstip heel weinig en drink veel water. De meeste mensen die ik ken die slecht inslapen hebben geen ongezonde eetgewoonten, ze eten geen junkfood en zijn niet te zwaar, maar hebben wel een ongezond ritme wat niet makkelijk te veranderen is. Pas je eet ritme en dus je stofwisseling dus aan op je slaapritme.
  2. Het mooie is dat in je slaap-waaktoestand de beste ideeën boven komen. Echter wij willen over het algemeen zo graag slapen dat we ons verzetten tegen moeder natuur. We moeten slapen van onszelf en bij moeten kun je het sowieso wel vergeten. Beter is te accepteren dat ons ritme met de leeftijd verandert en op te staan voor een kop thee of iets prettigs. Daarna slaap je gewoon weer in. En wat helpt is als je weet dat je hersenen minder slaap nodig hebben dan je lijf, dus geen stress hebben over te weinig slaap en zorgen dat je ontspannen ligt.
  3. Leg een blocnote (geen telefoon) naast je bed en schrijf de lijstjes op die je steeds maakt in je hoofd. Alles wat je niet mag vergeten en wat je dus wakker houdt. Als het het hebt opgeschreven kun je het loslaten kom je het de volgende ochtend wel weer tegen. Zo kun je slapen.
  4. Accepteer dat je hoofd soms gewoon ‘s-nachts wil nadenken. Schrijf dan je ingevingen op zodat je ze niet kwijtraakt.
  5. Als je gefrustreerd raakt over dingen of je hoofd te vol zit en je in rondjes draait schrijf dan morningpages. Daarna is je hoofd leeg en kun je nog een paar uur slapen. Overigens zijn morning pages de manier om ritme in je dag aan te brengen. Bovendien helpen ze je ook om bij jezelf na te gaan wat je tegenhoudt om te slapen. Schrijf ze voor een aantal weken in de ochtend. Laat me weten wat het resultaat is.

Bonus: En als je te weinig hebt geslapen en je mediteert in de ochtend, voel je je ook helemaal uitgerust.

De Masterclass Natuurlijk Leiderschap is Online en is speciaal voor leiders van professionals, mensen die steengoed zijn in hun vak en daarbij leiding geven aan vakgenoten, zoals artsen, advocaten, ingenieurs, museumdirecteuren en acteurs. Wil je meer weten neem contact met me op. Dat kan door een afspraak te maken via deze website of door me hier een mail te sturen o.v.v. Masterclass Online aan elodie@elodievansytzama.nl. Hoop je spoedig te ontmoeten.

Over de auteur: Elodie van Sytzama

Met jarenlange ervaring help ik vrouwen (en mannen) in de top door obstakels heen en haal ik het beste naar boven in executives die willen investeren in hun leiderschap. Ik heb 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt en gezien wat er wel en niet werkt. Met een achtergrond in mediation en onderhandeling in de advocatuur heb ik honderden executives gecoacht die de resultaten hebben bereikt die jij waarschijnlijk ook voor ogen hebt.

Gerelateerde berichten