Nee he, moet ik spontaan speechen???

Speechen is leiderschap tonen. De meeste mensen vinden het dood eng. Jij ook? Met een goede speech laat je jezelf zien, en je staat er bloot en alleen voor. Dat is kwetsbaar.

Ik vind voor de vuist weg speechen eigenlijk heel leuk, maar ik doe het nooit, bijna nooit. Laatst mocht het, en nog wel op verzoek van de vrienden van mijn net geslaagde zoon. Gelukkig had ik twee glazen champagne gedronken, dus alle draken waren in stilte gesust, ik was helemaal in mijn talent.

Eerst even over die draken. Herken je ze: ‘Hij vindt het stom als ik hem toespreek. Ik praat liever met mensen dan dat ik een monoloog afsteek. Het wordt te persoonlijk en dan wordt ik emotioneel. Er is te veel om te zeggen, dat lukt toch niet in een speech. Ik heb niets te zeggen dus zal ik mensen niet vervelen. Ze zijn met elkaar in gesprek dat wil ik niet onderbreken.’

Allemaal smoesjes om het niet te doen.

Ik kreeg een ingeving.

Ik vroeg de vrienden van mijn zoon wat ze wilden horen, in dit geval omdat ik ze niet wilde vervelen met een typisch moeder verhaal.

Het is een bekende manier om de aandacht van je publiek te krijgen bij trainingen, en het werkt ook aan het begin van een inhoudelijke presentatie. Natuurlijk kun je de vraag sturen in de richting van het onderwerp waar jij het over wil hebben. Maar je publiek vragen welke vragen ze beantwoord willen hebben is een aanrader.

Saskia Stuiveling, voormalig president van de Algemene Rekenkamer deed dit zo. Ze is helaas overleden. Ze gaf iedereen in de zaal een envelop met 10 kaarten A5 formaat. Op iedere kaart stond een onderwerp. Het waren onderwerpen waar zij zich mee bezig hield of waar ze graag over wilde vertellen, 10 onderwerpen dus. Vooraf vroeg ze de deelnemers uit de kaarten 3 onderwerpen te kiezen waarover zij zou vertellen. Zo koos ze de onderwerpen waar de meeste mensen interesse in hadden en vulde daarmee de tijd die haar ter beschikking stond met de actuele stand van zaken en haar inzichten. Toen ze eerder klaar was voegde ze een onderwerp toe. Zo zorgde ze ervoor dat iedereen aan haar lippen hing en zij relevante informatie deelde met de zaal.

Ik deed hetzelfde gisteren, in het klein. Toen de vrienden ‘speech speech’ riepen vroeg ik waarover het moest gaan. Vertel over Daniël als klein kind, over zijn slechte en goede eigenschappen, over wanneer je voor het eerst ontdekte dat hij rookte, over zijn eerste fietservaring, zijn eerste liefde. Natuurlijk is het aan mij wat ik wel en niet vertel, maar het gaf voldoende inspiratie om te vertellen wat hen echt interesseerde.

Natuurlijk kun je in professionele speeches hetzelfde doen. Jij weet als geen ander dat praten over onderwerpen waar je niet genoeg van af weet niet werkt. Je kunt dan geen rapport maken met de zaal.

Dus als je gaat speechen kun je een aantal vragen bedenken die je vooraf de zaal voor legt. Uit hun reacties weet je dan snel genoeg waar hun interesse ligt en daar kun je op terug komen. Zo ontstaat een veel interessanter verhaal voor iedereen, ook voor jezelf.

Is de zaal te groot voor deze interactie, zorg dan dat je het vooraf hebt gevraagd (of iemand hebt laten vragen) en weet waarom mensen in de zaal naar je komen luisteren.

Kortom verdiep je in je publiek, dan krijgen ze iets waardevols van je in de tijd die zij hebben vrijgemaakt om naar je te komen luisteren.

Wil je hier meer over weten en nog beter worden in het overbrengen van je verhaal, ook je carrière verhaal, kom dan naar het webinar ‘Vier manieren om te werken aan je carrière, waarin ik je vertel hoe jij meer impact kunt hebben met jouw talent.

Over de auteur: Elodie van Sytzama

Met jarenlange ervaring help ik vrouwen (en mannen) in de top door obstakels heen en haal ik het beste naar boven in executives die willen investeren in hun leiderschap. Ik heb 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt en gezien wat er wel en niet werkt. Met een achtergrond in mediation en onderhandeling in de advocatuur heb ik honderden executives gecoacht die de resultaten hebben bereikt die jij waarschijnlijk ook voor ogen hebt.

Gerelateerde berichten

Gratis e-boek

9 Tactieken om een ‘JA’ te krijgen in jouw onderhandelingen op je werk