In drie stappen je eigen bedrijf starten

In drie stappen je eigen bedrijf starten

Toen ik voor mezelf begon vroeg ik me natuurlijk net als jij af of ik niet te hoog van de toren blies, of ik het wel zou kunnen of over een jaar weer met hangende pootjes in dienst van een werkgever zou moeten treden. En natuurlijk vroeg ik me ook af of wat ik te bieden had nou echt wel zo interessant was voor anderen. Wie zat er op mij te wachten.

Het probleem is ook bij jou niet dat je niet weet wat je wilt doen en waar je het beste in bent. Dat weet je al. Ik wist dat ook. Inmiddels heb ik honderden mensen geholpen en draait mijn bedrijf beter dan ooit. Daar ben ik trots op en dat wil ik ook voor jou.

Dit zijn de drie stappen waar ik mee begon.

1.     Voor wie is het

2.     Begin direct

3.     Evalueer & Stel bij.

 

1.     Voor wie is het?

Jij weet waar jij je kostbare tijd aan wilt besteden, je weet waar je energie van krijgt en je weet wat jouw toegevoegde waarde is. Nu is de vraag ‘voor wie is het?’ Voor wie is de waarde het hoogst, het meest waardevol? Voor wie ga jij het vuur uit je sloffen lopen. Jij gaat met of voor deze mensen werken, dus wordt je blij van het idee dat je ze gaat helpen met wat je te bieden hebt?

Bedenk dat en ga met die mensen praten. Zoek ze op, leg ze je propositie voor en vraag het ze. Ik geloof in warme contacten – omdat het vertrouwen geeft en mensen eerlijker kunnen zijn – dus zoek altijd een warme link, via kennissen, oud collega’s, en bij uitzondering vrienden of familie. Je kent immers iedereen in vijf handdrukken dus zoek de warme link.

Ik kende het hoofd van politie in Amsterdam en vroeg hem: ‘wie uit deze organisatie zou je geschikt vinden om mee te doen aan mijn training conflictmanagement?’ En hij zei: ‘ik kom zelf’ (lees hier waarom ik daarvan onder de indruk was). Een arts die ik hetzelfde vroeg verwees me naar iemand uit de RvB van het AvL, gisteren was hij bij Nieuwsuur.  Ook hij kwam zelf!

2.     Begin direct.

Je levert de hoogste kwaliteit vanaf het begin, daar zorg je voor. Dat vergt een investering, in tijd, middelen, een coach, iemand die het veel beter weet of kan dan jijzelf. Je begint en levert meteen waarde, al is het in het begin nog zo klein, een begin, een ervaring, een eerste product of deelproduct. Je betrekt je klanten erbij zo snel het kan en levert waarde.

Toen ik voor mezelf begon wist ik genoeg van de inhoud van onderhandelen en conflictmanagement, maar was onzeker of ik genoeg mijn aandacht kon verdelen tussen 12 deelnemers. Dus ik vroeg een vriendin, die daar heel goed in is, om de training met mij te geven. Vier ogen zien meer dan twee, kunnen meer vragen beantwoorden. Zo kon ik nadenken en met haar afstemmen. Het bleek helemaal niet nodig, maar gaf een goed gevoel en veel rust, waardoor ik betere kwaliteit kon leveren.

Jij zult, net als ik, zorgen dat je levert als je moet leveren, geen smoesjes. Dus ik prikte een datum en de training was klaar op die datum, met materiaal, locatie, mensen, gadgets, etc. etc. Want jij levert kwaliteit, dus daar zorg je voor. Het maakt niet uit of je dat doet voor investeerders of voor klanten, direct actie werkt.

3.     Evalueer en stel bij

Als je eenmaal in de actie zit krijg je zoveel informatie dat het gemakkelijk is om het te herhalen maar beter. Een businessplan is goed als format om over deelaspecten na te denken, maar het is hopeloos als je het eerst af moet hebben voordat je kunt beginnen. Voordat het af is, is het alweer verouderd, ontwikkelingen gaan tegenwoordig gewoon te snel. Voor investeerders maak je het, vanzelfsprekend, maar het is veel sterker om een businessplan te maken op basis van een pilot dan van wishfull thinking vind je ook niet.

Vraag ook iedereen die je over je plannen vertelt steeds om feedback, ‘hoe ervaar jij wat ik je vertel’, ‘wat zijn je associaties’, ‘als ik dit zeg waar moet jij dan aan denken’, ‘ken jij iemand die hier interesse in zou hebben’ of directer ‘aan wie zou jij dit aanraden?’. Zo krijg je steeds informatie waardoor jij je verhaal en je product weer sterker kan maken. Of het nu een product, een dienst of een politieke partij is, het maakt niet uit. Dit geldt steeds.

Dit doe ik eigenlijk nog steeds, en als ik zelf na een evaluatie constateer dat het anders of beter moet en ik hulp nodig heb roep ik die hulp in om de allerhoogste kwaliteit te houden. Dat heet investeren en het is superleuk omdat je met sprongen leert en beter wordt. Dat wil ik ook voor jou.

Het is niet leuk om dit alleen te doen. Je hebt een groep van ondernemer-types nodig waaraan je vragen kunt stellen, snel kunt overleggen, die je inspireren en niet te vergeten waarmee je lol kunt hebben. Dat is moeilijk te vinden, het bestaat eigenlijk niet en al helemaal niet voor vrouwelijke leiders.

Ik zocht alle ondernemers die ik kende op, maar miste samenhang, wat ik miste was iemand die een groep ondernemende inspirerende mensen faciliteerde om niet alleen mij, maar iedereen naar het hoogste plan te trekken, zodat het een Mastermind zou zijn.

Daarom is er nu de Women Leaders Mastermind voor mensen zoals jij. Vrouwen die iets nieuws aan de maatschappij willen toevoegen omdat ze weten dat het waarde heeft.

Droom jij al jaren van het oprichten van een eigen bedrijf dan heb ik voor jou DE Mastermind.

Op 11 & 12 februari 2021 start de eerste module van de Women Leaders Mastermind. In drie modules en negen maanden werk je samen met acht vrouwelijke leiders zoals jij die elkaar inspireren, vragen stellen en samen innovatieve oplossingen bedenken. De Mastermind is niet om samen te werken in je bedrijf (maar zeg nooit nooit). De ene onderneming inspireert het andere.

Klik hier als je interesse hebt, dan maken we een afspraak voor een gesprek: https://elodievansytzama.nl/women-leaders-mastermind/

Happy New Year!

Elodie

 

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap, zodat jij even een moment van reflectie hebt om uit te zoomen uit de waan van die dag en stil te staan bij waar het echt om gaat en de grote lijn. 

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap. Het geeft je een moment van reflectie om uit te zoomen uit de waan van de dag en stil te staan bij wat echt belangrijk is voor je.

Gratis e-boek

9 Tactieken om een ‘JA’ te krijgen in jouw onderhandelingen op je werk