Auto

Gisteren onderhandelde ik voor mijzelf. Over een auto. Ik vertel niet wat voor auto, dit is geen autoblog, maar de autoliefhebber weet het zeker na deze mail.

Na de proefrit was ik al een beetje verliefd geworden op de auto en dat is natuurlijk gevaarlijk. Ik reed daarvoor, samen met de eigenaar en met 1,5 m afstand nota bene, een rondje door het rivierenlandschap ten zuiden van Den Bosch en we praatten over van alles en nog wat. Over de auto, ons werk, zijn kinderen die te groot werden voor de auto.

Over alles wat met de auto te maken had, had hij duidelijk heel goed nagedacht. Aan alles wat mogelijk aan de door hem gestelde prijs kon afdoen gaf hij een ronduit geweldige positieve draai.

Geen airco pareerde hij met ‘de auto is vierkant dus het klappert niet als je een raam open doet. Je kunt heerlijk met je elleboog uit het raam rijden.’

Dat de auto heel erg lang is en daardoor misschien wat lastig in Amsterdam, pareerde hij met de idioot kleine draaicirkel die de auto ook inderdaad heeft.

Het was duidelijk dat hij zelf de auto geweldig vond, maar dat het onpraktisch was geworden. Deze auto was voor ritjes buiten het werk om met de familie. Voor het werk had hij een moderne electrische. Hij had de opvolger al klaar staan, maar wilde er geen drie tegelijk rijden.

Onderhandelen gaat over goed luisteren naar wat niet gezegd wordt, er is namelijk altijd iets waardoor je weet wat belangrijk is voor de ander, als je geduld hebt. Hij wilde niet nog een kindervakantie met deze auto doormaken.

Ik had kunnen wachten tot de meivakantie, maar mijn psychische haast was dat ik mijn kantoor in Moersbergen wil inrichten. Het was geen werkelijke noodzaak want ik had om druk op het kopen van een auto te voorkomen een hele aardige leenauto.

Om mijn eigen verliefdheid op deze auto te rationaliseren heb ik heel erg mijn best gedaan om alternatieven voor het vervoer naar Moersbergen te vinden. De leenauto dus, de trein, totaal andere auto’s, andere vergelijkbare auto’s, nieuwe lease auto’s, you name it.

Alternatieven zijn noodzakelijk om je onderhandeling te doen slagen. Je moet weten waar je grens ligt. Je wilt niet weten hoeveel mensen onderhandelen – ja ook over grote reorganisaties- zonder een idee te hebben van hun alternatieven.

Door dat zoeken kreeg ik tegelijk heel veel informatie over deze auto en hoe deze in de markt ligt. Dat was een bonus.

Gisteren zijn we er uit gekomen, allebei tevreden.

Ik ben er ook achter gekomen dat mijn onderzoek nog wat hiaten had.

Namelijk als je langer dan drie jaar geen auto op je naam hebt staan, zul je aan een verzekeraar je no-claim moeten bewijzen en de meeste staan daar niet voor open.

Na tien jaar Greenwheels en Hertz en daarvoor tien jaar rijden in de lease auto van mijn toenmalige echtgenoot wordt dat bewijs nog een klus, ondanks 30 schadevrije jaren.

Op naar de volgende onderhandeling en deze is minder leuk. Onderhandelen tegen grote bureaucratische organisaties, molochs in jargon, heeft andere dimensies.

In de loop der jaren ben ik onderhandelen gaan zien als een spel en lig ik er niet meer wakker van. Er zijn heel veel aspecten en knoppen waar je aan kunt draaien, wat zorgt dat je onderhandeling overzichtelijker wordt en je de grip erop hebt, wat er ook gebeurt. Dat maakt het leuk in plaats van stressvol. Ik ken alle valkuilen, in jou als de onderhandelaar en in de onderhandeling, en weet hoe je er uit kunt blijven. Dat deel ik graag met je.

De eerste vijf knoppen deel ik gratis met je in mijn nieuwe online workshop onderhandelen & leiderschap ‘Onderhandel je weg uit de Misere’. Er zijn drie tijden waar je uit kunt kiezen.

Er zijn natuurlijk veel meer knoppen en die worden al persoonlijker, dus maatwerk voor jou. Je vindt ze in de Masterclass Natuurlijk Leiderschap met wekelijkse 1 op 1 online coaching.

Wist je trouwens dat dit de eerste online onderhandelen&leiderschaps cursus is mèt persoonlijke 1 op 1 coaching. Er bestaat geen andere. En als je die vindt krijg je het verschil in je investering van me terug.

Tot snel!

Groeten, Elodie

MELD JE HIER AAN!

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap, zodat jij even een moment van reflectie hebt om uit te zoomen uit de waan van die dag en stil te staan bij waar het echt om gaat en de grote lijn.