5 manieren om je geestelijke en emotionele gezondheid te houden

5 manieren om je geestelijke en emotionele gezondheid te houden

Ik stuur je deze opnieuw, omdat ik je dit van harte toewens tegelijk met een heel goed uiteinde alvast! (begreep dat er veel mails in de spam belanden :-()

Het einde van het jaar nadert, 2020 is bijna voorbij, een van de meest veeleisende jaren in onze gezamenlijk geschiedenis. In oktober kwam er al een plaatje van Kermit de Kikker voorbij op social media met de tekst: ‘ik zet mijn klok niet achteruit, het laatste wat we nodig hebben is een uur extra van 2020!

Ik spreek veel mensen die me vertellen dat ze doodmoe zijn, uitgeput. Niet om te klagen, maar omdat de dagen in elkaar over gaan en ‘aan het werk zijn’ niet lijkt te stoppen.

Als je een ‘pleaser’ bent dan wil je er voor iedereen zijn, ben je een ‘regelaar’ dan ben jij degene die het wel even aanzwengelt, ben je een ‘kluizenaar’ dan is dit wel heel veel van het goede, of ben je een ‘harde werker’ dan is de uitknop nu helemaal ver te zoeken. Je kunt ook meerdere tegelijk zijn. Moe en toch niet voldaan, ‘going through the motions’ zonder inspiratie, hoor ik veel.

Graag deel ik de 5 dingen met je die ik doe en mijn cliënten aanraadt om de onderstroom van stress te verlichten. Ze helpen je je contructieve zelf en het optimisme dat je eigen is, weer te voelen op weg naar het Nieuwe Jaar. Ze zijn eenvoudig, maar werken goed.

5 manieren om je beter te voelen:

  1. Stilte: zoek af en toe de stilte op en hoor wat je eigenlijk wel weet. Zonder stilte kun je jezelf niet horen, je gedachten niet afmaken, je innerlijke wijsheid wordt overstemd door de waan van de dag. Zorg voor ruimte voor jezelf om stil te kunnen zijn.
  2. De natuur: het groen van de bomen of het ruisen van de zee, er is geen betere manier om je hoofd leeg te maken en je gedragen te voelen als je eenzaam bent, of verdrietig. De natuur laat je zien wat echt is.
  3. Liefde voor jezelf: alleen als je van jezelf houdt kun je van anderen houden. Liefde voor jezelf leidt tot zorg voor jezelf, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen, waardoor je meer aanwezig bent voor anderen. Het is de basis van de relatie met jezelf. Het is een geschenk dat jij er bent.
  4. Dankbaar: het allerbeste middel tegen verveling en ontevredenheid is dankbaarheid. Er is altijd iets te bedenken waar je dankbaar voor kunt zijn. Schrijf voor het slapen gaan drie dingen op – mensen, gebeurtenissen, kwaliteiten – waar je dankbaar voor bent, geniet van het gevoel en slaap zacht.
  5. Meditatie: er zijn vele vormen. Waar het om gaat is dat je dingen in groter perspectief ziet, je verbonden weet met het grotere geheel, zodat de uitdagingen van alledag in perspectief blijven. De dag beginnen met meditatie, hoe weinig tijd je ook hebt, zorgt voor helderheid en aanwezigheid (presence) in je dag. Wil je een eenvoudige manier, lees dan hier over Morning pages.

Maak deze vijf simpele acties een onderdeel van je leven en je zult meer energie, blijdschap en focus ervaren voor dingen die echt belangrijk voor je zijn.

Wil je je dit eigen maken en kun je wel een beetje hulp gebruiken vraag dan de Masterclass Natuurlijk Leiderschap aan. Daarin leer je in 12 weken je Talent en de Ideale route te vinden en vast te houden, zodat jij de doelen die jij voor ogen hebt bereikt, en op een natuurlijke manier succesvol kunt zijn.

Dit schreeft een advocaat die de masterclass volgde:

“Elodie, Dank, gekke tijden dit.

Het is een goed programma, waar ik mij in herken en waar ik veel aan heb. Ik zie uit naar de volgende lessen. 

Waar ben ik trots op? Dat ik langzamerhand mijn volle potentieel kan benutten, weet hoe ik in elkaar zit en eindelijk tevreden/gelukkig met mijzelf kan zijn. Dan ben je ook van veel meer toegevoegde waarde voor je werk en je omgeving. 

Mijn ‘failure’ was te belangrijk vinden wat anderen vinden, aardig gevonden willen worden. Dat remde mij in doen wat ik zelf belangrijk vind. Ik trek nu veel meer mijn eigen plan en volg mijn eigen weg (maar wel ‘samen’)

Deze week ga ik mij focussen op mijn gezondheid (voel mij wat grieperig, maar kan ook tussen mijn oren zitten), mijn kids die thuis zitten en op het zijn van leider van mijn kantoor.

Dank weer”

 

Wil je gewoon even praten, stuur me een mail, en ik zal je antwoorden.

Let the force be with you :-)!

Elodie

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap, zodat jij even een moment van reflectie hebt om uit te zoomen uit de waan van die dag en stil te staan bij waar het echt om gaat en de grote lijn. 

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap. Het geeft je een moment van reflectie om uit te zoomen uit de waan van de dag en stil te staan bij wat echt belangrijk is voor je.

Gratis e-boek

9 Tactieken om een ‘JA’ te krijgen in jouw onderhandelingen op je werk