100% Gelukkig

Ik zat weer te luisteren naar een oude podcast met Sheryll Sandberg, nr 2 van Facebook. Je kent haar van haar boek ‘Lean-in’.

Haar matter of fact tone of voice en overtuiging is inspirerend voor mensen met ambitie die weerstand ontmoeten. Dat ben jij en je team om je heen en die haperende pijplijn.

Haar advies aan vrouwen en mannen is dit:

1.     Lean-in

Jij zit misschien wel aan tafel, maar te veel vrouwen om je heen gaan op de tweede rij zitten. Maak hen duidelijk dat ze aan tafel worden verwacht, dat ze hun stem laten horen, dat ze zich niet klein maken: Lean In. En als jij zelf niet aan tafel zit, Lean-in.

Op dezelfde snelheid zegt ze ‘There is no work-life balance, dat was nooit een onderwerp bij mannen, waarom wel bij vrouwen’. Doe werk dat je leuk vindt en voldoening geeft.

Richt je leven in zodat het werkt voor jou en zeg hoe het is; ‘Ik ga om half tien slapen want mijn kinderen worden om vijf uur wakker’. Zeg het niet zoals jij denkt dat de ander het wil horen.

Je aanpassen werkt niet, want dat hou je niet vol; ‘Ik ben om kwart voor negen beschikbaar, want ik breng mijn kinderen naar school’. Verbind er geen oordeel aan, als je zegt hoe het is, zullen anderen dat zo horen en hun oordeel bijstellen.

2.     Don’t leave before you leave

Ga niet het werk doen waarvan je denkt dat het beter bij een gezin past, als je beslist over je baan of je zelfs je studie, terwijl je een andere studie of baan veel leuker vindt.

Bewust en onbewust doen in Nederland de meeste vrouwen dat. Je wilt ook niet dat je dochter of zoon zichzelf beperkt toch. En als je dat zelf wel hebt gedaan, pas het aan, denk groot en denk vooral wat jij het allerleukste vindt om te doen. Als dat het aansturen van een team is om bijzondere dingen voor elkaar te krijgen doe dat. Als je doet wat je het allerleukste vindt en jezelf uitdaagt ben je immers ook een leuker mens. Als alles je lukt is organiseren een luxeprobleem. Dat lukt je.

3.     Make your partner a real partner

Niet ‘lieverd wat kan ik voor je doen, ik pak de afwasmachine uit’, maar een gelijkwaardig partner. Beiden zijn 100% verantwoordelijk voor het geheel, het geheel is het hele team met alles, ja alles dat daarbij hoort.

‘Wie je partner is is eigenlijk je belangrijkste carrière beslissing’, zegt Sandberg en ze heeft gelijk. Ik denk dat veel vrouwen de laatste stap naar de top niet nemen omdat het te veel gedoe geeft, te veel op werk en thuis. Daarom misschien zegt Madeleine Allbright, ‘you can have it all, just not all at the same time.’

Ik deel dit met je, omdat dat is wat ik doe, perspectieven met je delen zodat jij optimaal kan floreren, groeien en bloeien met alles wat daarbij hoort. Alleen zo komt jouw talent optimaal tot ontwikkeling en wordt iedereen er beter van en jij het meest gelukkig en voldaan.

Daarom nodig ik je graag uit voor de online workshop Onderhandel je weg uit de Misere, zodat je een beeld krijgt wat voor jou mogelijk is. De titel is met een knipoog, want als het gaat zoals je wilt is dit niet voor jou. Maar als je wilt dat het beter gaat schrijf je dan snel in.

Dat kan hier!

Groeten

Elodie

Ontvang mail met online coaching

Ik stuur je twee keer in de week een email met een relevant onderwerp of een relevante vraag voor jouw organisatie- en persoonlijk- leiderschap, zodat jij even een moment van reflectie hebt om uit te zoomen uit de waan van die dag en stil te staan bij waar het echt om gaat en de grote lijn.